foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dvojičkovo.sk

prenašedeti.sk

Špecializovaný obchod na kočíky pre dvojičky teraz ponúka zľavu 5 % pri kúpe dvoch rovnakých produktov, viac informácií na webovej stránke www.prenasedeti.sk.

Aj dvojkočíky majú svoju históriu

Attachments:
FileDescriptionFile sizeDownloads
Download this file (D-3-2015-aj-dvojkociky-maju-svoju-historiu-14-17.pdf)Aj dvojkočíky majú svoju históriuČlánok v časopise DVOJIČKOVO 3/2015 - PDF verzia (str. 14 – 17)339 kB0

Už ste niekedy premýšľali o tom, ako by ste chodievali von s dvojčatami či trojčatami, keby neexistovali kočíky?

Za tento „vynález“ dnes vďačíme Williamovi Kentovi z Anglicka, ktorý v roku 1773 zostrojil celkom prvý monokočík a bol vyrobený pre malého vojvodu z Devonshiru. Ten sa v ňom vozil pre zábavu a ťahala ho koza.

Postupne sa stal kočík veľmi obľúbeným „detským dopravným prostriedkom“ najmä v bohatých rodinách. Určite by vás nenapadlo, že v tej dobe kočík nemal žiadnu rukoväť na tlačenie, ale bol naplánovaný tak, aby ho mohli ťahať zvieratá, napr. psy, kozy alebo poníky.



V devätnástom storočí bol rozšírený o držadlo vzadu. Tento dizajn sa stal veľmi populárnym, pretože rodičia tak mohli sami tlačiť kočík alebo mohli požiadať svojich sluhov či pestúnky, aby ho tlačili. Prvé verzie kočíkov boli vyrobené z prútia a z dreva a dieťa v nich mohlo sedieť len vzpriamene.

 

Kráľovná Viktória si v roku 1840 kúpila tri takéto kočíky s držadlami. Kto chcel patriť do lepšej spoločnosti a mal deti, jednoducho kočík musel mať. Bola to „móda“ mať kočík, ale dovoliť si ho mohli len tí bohatší. Možno ste to nevedeli, ale s kočíkom sa mohlo chodiť len po ceste ako chodili všetky ostatné vozidlá. To sa však zmenilo koncom 19. storočia, kedy niekoľko žien bolo zatknutých preto, že tlačili kočík po chodníku. Nakoniec sa však tlačenie kočíka po chodníku zlegalizovalo. V tom čase boli kočíky trojkolky, ktoré mali prútenú korbičku s malou strieškou a deti sedeli v smere jazdy.

 

Prelom v histórii kočíkov nastal v roku 1889, kedy si William H. Richardson z Baltimoru nechal patentovať polohovateľný kočík. Aby sa zvýšila bezpečnosť, znížil sa podvozok a pridali sa brzdy.

 

Kočík bol zo začiatku luxusom len pre bohaté rodiny, neskôr od roku 1920 sa kočík stal už súčasťou všetkých spoločenských vrstiev.

 

V roku 1930 sa prehĺbila korbička, zmenšili sa kolesá a výška kočíka. Tieto opatrenia zaručili kočíku stabilitu a vyhlo sa tak zbytočným nehodám, hlavne pádu dieťaťa z veľkej výšky. V tomto období sa pridala brzda. Prútený dizajn sa zmenil na gumený, plastový s chrómovou konštrukciou.

 

Dvojkočíky a tandemové kočíky boli navrhnuté až neskôr tak, aby pomohli rodičom, ktorí majú dvojčatá alebo dve deti, ktoré sú ešte veľmi maličké. Nemáme presné informácie kedy bol zostrojený prvý kočík pre dvojčatá. Ale pravdepodobne sa tak stalo niekedy koncom 19. storočia, kedy sa rozšírila ponuka produktov pre deti. Medzi prvé zmienky o dvojkočíkoch patrí román What the Angels Saw on Christmas Eve, ktorý vyšiel v roku 1881, kde jedna z postáv nájde vstup do domu „blokovaný dvojkočíkom“.

    

Prvé modely dvojkočíkov boli len extra rozšírené alebo extra predĺžené monokočíky. Ako uviedol Joseph B. Schaefer vo svojom patente z roku 1917, hlavnou funkciou jeho vynálezu, bola možnosť umiestniť v takomto kočíku dvojčatá alebo dve deti rôzneho veku tak, aby im vozenie v kočíku zabezpečilo pohodlie a navzájom sa neobmedzovali, rovnako aby mala pohodlie voziť deti aj osoba, ktorá kočík tlačí.

 

Od polovice 20. storočia sa rozšírilo používanie dvojkočíkov a v mnohom boli vylepšené. Vyzerali však veľmi zvláštne. Mali drevený alebo kovový podvozok s kolesami, na ktorom bola upevnená sedačka. Kočíky v takej podobe ako ich poznáme dnes sa začali vyrábať asi až od 60-tych rokov 20. storočia. Nevyhovovali tak, ale boli lacnejšie a pohodlnejšie a mali aj priestor pod kočíkom na odkladanie rôznych vecí.

    

Letecký konštruktér Owen Maclaren v roku 1965 vylepšil detský kočík o hliníkovú konštrukciu. Jeho dcéra, ktorá cestovala z Anglicka do Ameriky s veľmi ťažkým kočíkom, na ktorý sa mu sťažovala, ho priviedla k myšlienke využiť svoje znalosti z konštrukcie lietadiel a zostrojil ľahkú buginu, ktorá sa dala veľmi jednoducho poskladať – ako dáždnik. V roku 1966 si dal tento nápad patentovať. Najskôr išlo o kočík len pre jedno dieťa, ale bolo jednoduché pridať sedadlo aj pre druhé dieťa. Tak vznikli ľahko skladateľné buginy aj pre dvojčatá.

 

A nesmieme zabúdať ani na kočíky, ktoré sa dnes vyrábajú pre trojčatá či iné viacerčatá. Nárast viacpočetných pôrodov po IVF od roku 1980 spôsobil aj dopyt po trojkočíkoch. V tom čase firma Maclaren zostrojila svoj prvý kočík – buginu pre trojčatá. Odvtedy vznikli mnohé prepracovanejšie verzie a tieto sa postupne zdokonaľovali.

 

Dnes existujú dvojkočíky už v rôznych prevedeniach ako napríklad trojkolky alebo štvorkolky, niektoré s autosedačkami alebo tri v jednom, s odnímateľnými korbičkami, polohovateľné, či športové verzie. Starodávne kočíky majú za sebou dlhú históriu. Postupne menili svoj dizajn aj vylepšenia, až sa dostali do takej podoby, v akej ich môžeme vidieť dnes.

 

Zdroje:
http://doublepushchairs.net/double-prams/

http://www.kocarky.as/clanek/historie-kocarku/
http://historickekocarky.717.cz/

 

Foto: http://www.dvojcata.kat.cz/

Komentárov   

MirkaN
0 #1 RE: Aj dvojkočíky majú svoju históriuMirkaN 2018-02-19 08:32
Ten priehľadný triplet zabral celý chodník:-)
Citovať

Pridať komentár


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Viac článkov od tohto autora

Kto je online

Práve tu je 385 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Copyright © 2018 Dvojičkovo.sk - Jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Všetky práva vyhradené.
Joomla! je voľne šíriteľný softvér vydaný podľa GNU General Public License.

Copyright 2018  Dvojičkovo.sk - jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Informácie na webovej stránke nenahrádzajú lekársku starostlivosť. V prípade potreby kontaktujte svojho lekára. Všetky práva vyhradené. Akýkoľvek obsah webovej stránky nesmie byť kopírovaný a používaný bez predchádzajúceho súhlasu prevádzkovateľa tejto stránky. Články majú len informačný charakter.

 

 Designed by www.diablodesign.eu.

Webová stránka Dvojičkovo.sk používa cookies, čím vám uľahčí používanie a sprostredkuje vám informácie s prispôsobeným obsahom. Ďalším používaním webovej stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. Podrobnejšie informácie sa dozviete po kliknutí na "Viac o cookies". Viac o cookies